על גביית תמלוגים בעידן דיגיטאלי מאת אלי מורנו
גביית תמלוגים עבור מחברים, מלחינים, מעבדים ומבצעים היא נושא מורכב.
מעבר לעובדה הפשוטה שאף גוף העושה שימוש ביצירות מוסיקאליות אינו שש לשלם במהרה בגין השימושים הרי שבפני הגופים האוספים תמלוגים עומדת משימה של ממש.
המצב האידאלי אך האוטופי במידת מה במצב השוק הנוכחי בארץ הוא קיטלוג ורישום של כל שימוש אפשרי בכל יצירה שהיא בכל זמן נתון. לצורך המחשה, כל שיר, בכל תחנה, בכל שעה שהיא, או לחלופין אף בכל חתונה או מועדון שהוא.... אך המרחק בין המצב האידאלי למציאות הוא רב. רב מאד.
בעוד שבעשורים קודמים התפתחותם של אמצעי המחשוב עשתה את המשימה הזו לבלתי אפשרית באופן מעשי, הרי שכיום בעזרתה של התפתחות טכנולוגית מואצת בתחום המחשוב והתפתחותם של אמצעי השידור ומעבר רבים מהם לשיטות שידור אוטמאטיות ודיגיטאליות, קל, קל אפילו מאד לספור ולקטלג כמעט על שימוש אפשרי.
נשמע מצויין? במבט ראשוני נדמה כי המצב האוטופי הרצוי ליוצרים נמצא ממש בהישג יד. אך לא כך הוא הדבר. בעוד שההתפחות הטכנולוגית המאוצת היתה נחלתם של גופי השידור, נדמה שארגוני היוצרים האמונים על חלוקת התמלוגים "נרדמו בשמירה". בעוד גופי השידור הוותיקים והחדשים השקיעו מאמצים כספיים אדירים במערכות שידור ממוחשבות, נדמה שהשקעות דומות לא נעשו בארגוני זכויות היוצרים גם בהתייחסות כלכלית ריאלית של הוצאות מחשוב באחוזים אל מול הכנסות.
נדמה כי מן הבחינה הטכנולוגית קיים היום מצב בשוק התמלוגים בארץ שבו דווקא הגופים האמונים על גביית הכספים מצאו את עצמם עם מערכות מחשב מיושנות, חוסר יכולת טכנולוגית להתממשק למערכות אחרות ודפוסי פעולה מיושנים.
אין לטעות, גופי השידור הגדולים אינם ממהרים לחלוק את המידע שהם צוברים בנוגע לרשימות השימוש של היצירות המוסיקאליות או התסריטאיות בהם הן עושות שימוש. פעמים רבות נדרש גם קרב משפטי לצורך חשיפת הנתונים אבל נדמה כי הדרמה הגדולה טמונה בחוסר היכולת לעבד אותן ביעילות גם לאחר קבלתם.
הפיתרון- השקעות טכנולוגיות מאסיביות בטכנולוגיות חדשות מוכוונות מטרה לצורך שיכלול הדיווחים והבדיקות הנעשות בנושא השמעת ושימוש ביצירות. אתר מדיה פורסט אשר הוקם לאחרונה מציע טכנולוגיה חדשנית לאיתור השמעת יצירות אשר מתייחסת בעיקר למהפכת השידורים באינטרנט ומצליחה להתממשק לתחנות רבות המשדרות ברשת. זו רק דוגמא אחת למה שנדמה היה עד כה בלתי אפשרי.
תירוצי חלק מהאגודות המחלקות תמלוגים בגין שימושים הוא נפוץ. בעיקר הביטוי "סופרמרקט של ערוצים", אשר מנסה להכיל בתוכו את חוסר האונים המוחלט של האגודות ל"תפוס" את כל המידע. אבל המידע הוא כאן, זמין ונגיש. הדרך להגעה אליו ברורה גם היא. אך ההחלטות על השקעות כספיות טכנולוגיות נדמות מורכבות באופן תמוה, כמו גם היכולות להודות בכישלונן של מערכות נוכחיות ואי החלפתן בחדשות, אשר אינן מצליחות לפתור את הבעיה שהיא קריטית מאד עבור יוצרים, אבל ככל הנראה הרבה פחות אצל האירגונים המייצגים אותם...